luni, 15 iunie 2009

Nu există învinşi, doar învingători

Mă gândeam cât de ironică poate fi soarta asta şi cum poate să "ţeasă" surprize din cele mai neaşteptate. Printre cei trei ameninţaţi cu eliminarea în anul întîi de facultate se afla şi Giovanni, alias Ioan Isaiu, actorul care se bucură acum de un succes răsunător în telenovela "Îngeraşii", de pe postul "Acasă Tv".

Alături de Giovanni, în cameră de cămin, pregătindu-ne pentru re-examinare

Iar eu, care am ales să rămân în oraşul meu natal, după un început ca figurant, la vârsta de 30 de ani am ajuns directorul Teatrului Municipal Turda, devenind totodată prima femeie-director din istoria acestui teatru. Mai târziu am aflat că fusesem prima din promoţia mea care atingea această performanţă. Şi acum îmi vine să râd când mă gândesc ce aproape am fost de eliminare în anul întâi şi cum soarta m-a dus, cu încăpăţânare, mai departe. Pe lângă mine mai sînt mulţi alţii care au reuşit să doboare barierele şi mi-ar plăcea să văd filme sau telenovele româneşti care să surprindă astfel de poveşti despre învingători.


În timpul facultăţii am descoperit că literatura română nu surprinde spiritul de învingător, ci pune mai mult accent pe învinşi: Fefeleaga, Micul pui, Desculţ, La vulturi, toate surprind destine măcinate de sărăcie şi învinse de sistem. La americani însă, chiar dacă literatura lor nu se numără printre favoritele mele, admir accentul care se pune pe "a învinge", "a reuşi". Foarte bine pus la punct, acest aspect al visului american bazat pe principiul învingătorului transmite ideea curajoasă că oricine are şanse egale de reuşită, indiferent de mediul din care provine. Îmi pare rău să observ că în România multe din aceste "calităţi" necesare unui popor optimist şi "sănătos" lipsesc.

După terminarea facultăţii am ales să fac parte din spectacolul "Danaidele", regizat magistral de Silviu Purcărete. Spectacolul a avut reprezentaţii în SUA, Olanda, Germania, Italia, Franţa, Anglia, Irlanda. În România am jucat la Teatrul Naţional din Bucureşti, spectacolul fiind preluat de Televiziunea Română.

Repeţiţiile pentru "Danaidele"

Acest spectacol i-a adus lui Silviu Purcărete, în anul 1996, premiul UNITER. Cu sinceritate spun că nu-mi pare rău că, după absolvirea facultăţii, nu m-am angajat imediat într-un teatru, ci am preferat să lucrez cu acest adevărat profesionist.

Spectacolul "Danaidele"

Timp de 2 ani am fost tratată ca un adevărat artist, am avut diurne considerabile, am dormit in hoteluri de 3 stele, am călătorit în cele mai bune condiţii şi, pe lângă toate astea, primeam şi un salar foarte bun. Am învăţat ce înseamnă disciplina de fier şi am ajuns să lucrez cu mari actori, ca: Victor Rebengiuc, Radu Beligan, Mariana Buruiană, Mihai Dinvale. A meritat să amân angajarea într-un teatru profesionist pentru ca să gust, chiar şi pentru o clipă, din nectarul zeilor, a adevăratei vieţi de actor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu